Memories

Här om dagen hade jag tråkigt som alltid och beslöt mig för att gå ner och titta under min säng. Det får mig alltid på bättre humör, det är som en helt ny värld där under. Jag gick på skattjakt helt enkelt.

Jag lade mig ner platt på golvet, viftade med händerna så allt damm inte skulle hamna i mitt ansikte men jag märkte snart att det gjorde bara saken värre. Jag grävde bort gamla kartonger, tidningar, gosedjur och tillslut hittade jag något intressant -en vit pärm fylld med papper. Jag visste direkt vad det var. Det var min pärm som jag alltid satte mina rättade skolarbeten och prov i. Ni vet, då på den tiden då det faktiskt gick bra för mig.

Nöjd drog jag ut den och satte mig upp, med dammråttor både på och innanför mina gråa mysbyxor med ett litet hål lokerat på ett pinsamt ställe.

Jag öppnade och läste. Jag tänkte nu dela med mig av ett häfte som föll mig särskilt i smaken - "Min bok om Astrid! [Lindgren]." Av Johan klass 4c. Innehållet är autentiskt.

"Ida
Det här är Ida [bild på Ida]. Hon är Emils lilla Syster. Hon är långt ifrån Så busig som Emil fast ibland önskar hon att också hon fick hamna i Snickarboda. Hon säger till pigan lina att hon också vill hamna i Snickaboda . Men Lina bara Skratta och Sa en Son Snäll liten flicka Som du kan allt inte göra hyss. Då blir det väll inget Snickaboda för mig tängkte IDa."


Mästerverk som engelskauppsattsen "Den lilla krukväxten Jerry" av Johan 7b och fortsättningen på mitt Astrid-häfte, ja det kan vi väl se om de läggs ut i framtiden.

Dedikerat till Drelly

Och så var det dags för klass 1C:s veckobrev.

Den här veckan har barnen jobbat med bokstaven Xx. Nu är de snart klara med alla bokstäverna! Det återstår endast de konstiga q, w och z. I matten har de börjat med att räkna med tal upp till 14.

Om det är någon elev som har glömt att återlämna låneboken är det hög tid att göra det. Carina (klassföreståndaren) uppmanar alla föräldrar att titta där hemma om det inte ligger en liten bok där.

Idrottslektionen den här veckan är flyttad till imorgon tisdag istället för torsdag. Glöm inte idrottskläder och handduk!

Carina vill också avsluta med att informera att torsdagen efter lovet så blir det påskpyssel.

Såhär såg dagens agenda ut:


Helgbok
Rast
Bokstavsgenomgång (säkert den där klurige q!)
Minigympa
Lunch (Obs! 10.25)
Högläsning
Musik
Fritids
---
Jag tog också en fin bild på detta men då min dator vägrar hitta mina kamerabilder så fick den utebli dessvärre.

Positiv

Ikväll har jag känt mig relativt positiv. Därför tänkte jag nu lista upp de ämnen jag hatar mest i skolan i inbördes ordning.

Mest hat

1. Hälsopedagogik
Kommentar: Min lärares ansikte har på något sätt dött och kan inte visa känslouttryck. Kursens innehåll är allmänt tråkigt och monotont.

2. Historia (B).
Kommentar: Läraren och hans utlärningsformer är "inte bra", så kan vi hålla de barnförbjudna orden bort härifrån.

3. Svenska (B)
Kommentar: Kursens innehåll är tråkigare än vad jag är. Hamlet? Renässanslitteratur? Klamydia?

4. Engelska (B)

Kommentar: Engelska har alltid varit tråkigt när det kommer till lektioner. Ämnet är tråkigt och kan bara utföras tråkigt. Min lärare går på LSD. (Fast det är ganska kul.)

5. Samhällskunskap (B)
Kommentar: Samma lärare som i Svenska B, vars handstil på tavlan är endast i stora bokstäver samt oläselig. Innehållet på anteckningarna kan endast kopplas ihop med pilar. Hamnar långt ner på listan tack vare att man oftast inte behöver göra så mycket.

6. Italienska (steg 1)
Kommentar: Här börjar ämnena jag tycker om någorlunda. Italienska kan vara roligt (men ack så extremt tråkigt också givetvis). Min lärare är en förvirrad single mum working och behandlar oss som vi är förståndshandikappade. Min italienskaklass är i stort sett lam och räcker upp handen fast än de inte kan svaret.

7. Rättskunskap
Kommentar: Jag gillar rättskunskap för det mesta. Läraren är rolig och har varit ståuppkomiker. Klassen är fylld med folk som läspar, något jag gillar. Juridik är spännande.

8. Franska (steg 4)

Kommentar: Franska är ett ämne jag tycker är intressant. Dock är lektionerna oftast likvidigt (är det ett ord?) tråkiga. Min lärares röst är hes och hoppar mellan 3 oktaver. Det är hur som helst mitt minst hatämne då jag inte behöver kämpa speciellt mycket.

Minst hat


♥ That felt good! ♥

Frustrerad

Den senaste tiden har jag börjat känna mig väldigt obeskrivligt frustrerad.

Nu vid middagen kunde jag inte besinna mig. Medan de andra familjemedlemmarna konverserade på så tittade jag in i ljusstaken framför mig. Det var ett oranget stearinljus i den. Jag gillade den inte, det kändes som den glodde  och sa till mig "du är en tönt."

Jag tog tag i ljusstaken och höll så hårt jag kunde. Jag tittade på den med stora, skräckinjagande ögon.

När jag hade tröttnat på det, tittade jag ner i mitt glas mjölk. Det var väldigt vitt.

Efter den anmärkningen började jag blåsa. Jag blåste kraftigare och kraftigare. Tillslut så kraftigt att mjölken blåstes upp och på mitt ansikte.

Med mjölk mellan ögonen tittade min familj på mig och skrattade. Min bror Frullefralle skickade mig en servett att torka av mig på.

Nu kliar det i mina ögon. Jag funderar på att börja på yoga.

Dreams

I natt drömde jag att jag var på en gigantisk påle. Den stod rakt upp högt i luften, och jag blickade ner på världen där nere.  Jag var tvungen att åka ner. Men för att gå ner var jag tvungen att hoppa till pålen bredvid den påle jag stod på, men det var så pass långt så jag undrade nervöst om jag verkligen kunde hoppa till den, och inte falla rakt ner. Tillslut löste det sig, och jag gled ner på min egna påle istället.


1c

Idag var jag och läste klass 1cs veckobrev igen.

Idag hade de gått igenom skolans kulregler, gällande spelkulor på skolgården. Barnen var medvetna om att man kan förlora kulor och att det är de själva som får ta eventuella konflikter gällande detta. Om man ofta hamnar i så kallade kulkonflikter har lärarna rätt att ta ifrån barnet dess kulor. Kulorna måste också förvaras i ryggsäcken och får inte vara hörbara på lektionerna.

Jag tycker det är bra att man sätter tydliga regler tidigt i skolan.

Klassföreståndaren uppmanar också då det börjar komma vårtider att om det är någon där hemma som har en fotboll så kan de gärna ta med den så barnen får lite lekutrustning. Hon föreslår också att om det finns pengar i klasskassan att lite av detta kan användas till inköp av hopprep, twistband mm.

That's me

Förut låg jag i sängen och tittade upp i taket. En av de stunderna som man på ett sätt hatar men på ett sätt älskar.

Allt var normalt. Radions toner lite dovt i bakgrunden, sängen var mjuk och skön, klockan var fem minuter i Rapport. Sedan började mina läppar röra på sig.

- Vad menar du med det? sa jag oförståendes till mig själv. JAG VET!! viskskrek jag med överlägsen ton fem sekunder senare.

Jag började sprattla på benen och slå med armarna. Jag reste mig.

- VA???! sa jag aggressivt.

Men plötsligt började jag lugna ner mig och svarade med jo visst, så kan det vara.

Att inget av det här kändes annorlunda eller kanske lite udda förvånar mig till denna stund.

loooooseeer

När någons namn på msn är "Nån som vill hitta på nåt i helgen?" brukar jag tänka lite. Personligen skulle jag aldrig heta något sånt, då det skriker jag är bittert ensam!!!!!! Att det finns de som heter sånt förvånar mig lite, som om de inte märker att det kan tolkas av folk med inget liv som jag själv att de är just bittert ensamma. Och när namnet inte försvinner på hela helgen, och på söndag kväll inte ens är borttaget, förstår jag inte riktigt varför de fortfarande envisas med det. Som om någon helt plötsligt efter Parlamentets slut skulle skriva "Sure, ska vi dra till cybertown?".

Tyvärr

Idag var jag och spelade instrument och som vanligt höll vi till i klass 1cs lokaler. Jag tog en fantastisk bild på deras "veckans veckobrev till föräldrarna" men då min kamera vägrar hitta den bilden i datorn så kan jag inte visa den. Det stod dock att den här veckan höll de på att arbeta med bokstaven Cc och avslutade klockan. De allra flesta elever verkade ha förstått hel timme, men halv timme var det ganska många som inte riktigt hade förstått än tydligen så läraren Catrin skulle bifoga några övningsuppgifter så barnen kunde träna hemma.

Jag önskar gymnasiet var så pass enkelt.

Och det kan man inte kalla henne

Idag hade jag min alldeles egna Tjuvlyssnat-moment.

Tunnelbanan, gröna linjen.

Tjej och kille ~17 sitter och pratar om att kunna lösa en rubiks kub på 30 sekunder.

Kille: Och så kan man ju skriva det på CV:t liksom, det är ju jättebra.
Tjej: Ja exakt, det tyder ju på att man har... smart.


Menar du intellekt flicka lilla?

Sånt händer

När jag skulle åka hem igår och steg på bussen slogs jag av hur lite folk det var på den, vi var ungefär 8 stycken och det här var i rusningstrafiken vid 16-tiden. En dam steg av efter att ha gått på fem sekunder tidigare. Sådant tycker jag jämt är underligt. Som om personen bara går av och på för det är kul, vilket det liksom inte är.

Men jag började ana oråd, allt kändes inte riktigt rätt. Precis innan bussen åkte så sa den kvinnliga busschauffören i högtalarna: "Alla är medvetna om att det här är buss 117 kryss" (X heter det, vem säger kryss? Är du Lasse Kronér eller?). "Bussen går endast till Kopparbacken."

Kopparbacken är två stationer innan min station, en promenad på 500 meter kanske. För en millisekund tänkte jag skrika "Nej! Jag måste av!" och sedan gå av. Men jag kom på att jag är ju en feg svensk, så jag lät bli.

Bussen åkte fort, det tog endast 5 minuter eftersom "kryss"-bussen (!) tar en genväg. Jag steg av och började min promenad. Jag kände att detta var ju en sändelse från ovan, jag skulle ju lätt komma hem tidigare än om jag hade väntat på min riktiga buss plus att jag fick en härlig promenad i vardagen, sånna som gympalärare och folk med konstiga intressen brukar ta.

25 meter från min station kom en 117 utan kryss körandes i raketfart förbi mig. Allt kändes väldigt bittert och min promenad kändes inte alls nyttig utan bara extremt jobbig och jag förbannade SL.

RSS 2.0